29 October 2012

KEK KURMA DENGAN SOS KARAMEL

 Ni kek iols buat untuk raya haji baru ni...kek ni dibuat dengan tujuan nak menghabiskan kurma kat dalam peti sejuk tu. Bagi yang sukakan kurma pasti suka kek kurma ni...lembut & moist gitu! tapi awassss...kek ni agak manis dengan adanya karamel sos tu..Rasanya boleh dikurangkan sukatan gula pada kek kepada 1/2 cawan sahaja sebab sos karamel  tu agak manis...

 BAHAN-BAHAN:
  • 250g kurma - dibuang biji dan dicincang
  • 1 tsp soda bicarbonate
  • 1 1/2 cawan air panas
  • 125g mentega tanpa garam - suhu bilik
  • 3/4 cawan gula perang 
  • 1 tsp esen vanilla 
  • 2 biji telur  - gred A @ suhu bilik
  • 2 cawan tepung naik sendiri - diayak 

Sos Karamel
  • 1 cawan gula perang
  • 300ml dairy whipping cream
  • 1/2 tsp esen vanilla
  • 60g mentega - didadu 


CARA-CARA:

1. Panaskan  oven pada suhu 180°C. Lanserkan acuan kek bersaiz 8 inci dan lapik bahagian bawah dengan 
    baking paper.

2. Masukkan kurma dan soda bicarbonate kedalam mangkuk. Tuangkan air panas dan biarkan selama 20 
    minit sehingga kurma menjadi lembut.(jangan tutup mangkuk)

3. Dengan menggunakan pengadun elektrik,pukul mentega, gula dan esen vanilla sehingga kembang.  
    Masukkan telur sebijik demi sebijik dan putar hingga sebati. Masukkan tepung sedikit demi sedikit 
    berselang seli dangan kurma dan kacau menggunakan sudu besi yang besar hingga sebati.

4. Tuangkan adunan kedalam acuan kek. Bakar selama 40 to 45 minit atau sehingga kek masak.Sejukkan
    sebentar selama 10 minit sebelum dikeluarkan kek keatas redai.

5. Sos Karamel: Satukan semua bahan-bahan sos karamel kedalam periuk dan masak diatas api sederhana. Kacau dan masak selama 3 minit atau hingga mendidih. Perlahankan api dan renihkan lagi selama 2 minit. Tuangkan sos atas kek semasa kek masih suam-suam. Bolehlah dihidangkan...




SALMON IN ASIAN HERBS CRUMB

Rasanya mcm baru je sambut Hari Raya Aidil Adha a.k.a raya korban.. dah 4 hari berlalu rupanyer tp stok daging korban dalam perut ni macam belum habis digest lg...ngeee.. so untuk mengelakkan trafic jam dalam usus ni iolss mkn ikan je seminggu ni ye..


BAHAN-BAHAN:

  • 2 keping fillet ikan salmon
  • 1 sudu besar minyak zaitun
  • 1/2 cawan roti ( iols guna roti baguette.Ambil isi putih sahaja)
  • 3 sudu besar daun ketumbar
  • 3 helai daun limau purut 
  • 1 batang serai - dihiris nipis
  • 2 biji cili merah
  • 1/2 sudu teh jintan manis
  • 1 tsp minyak bawang putih  (boleh ganti minyak bijan)
  • 1 sudu besar jus limau nipis
  • sedikt garam dan sebuk lada hitam sebagai perisa


CARA-CARA:

1. Campurkan roti, daun ketumbar,  limau purut, serai, cili merah & jintan manis kedalam mesin  
     pengisar.  Kisar hingga sebati dan halus. Tuangkan kedalam mangkuk dan masukkan minyak bawang
     putih, jus limau dan perisakan denagn sedikit garam dan serbuk lada hitam dan ketepikan sebentar.

2. Panaskan frying pan dan masukkan 1 sudu besar minyak zaitun. Sapukan ikan salmon dengan sedikit
    garam dan serbuk lada hitam. Bila minyak telah panas masukkan ikan kedalam frying pan, kulit ke
    bawah.  Masak selama 5 minit sehingga kulit agak garing (tak perlu terbalikkan)

3. Bila lapisan kulit telah agak garing padamkan api dan panaskan oven pada suhu 180C. Letakkan 
    adunan     herba tadi diatas ikan. Kaubkan sedikit minyak lebihan gorengan dan tuang diatas lapisan
    herba. Bakar sekejap didalam oven selama 10 minit sehingga lapisan herba kuning keemasan.

Nota: iols guna frying pan yang bertangkai besi so boleh trus masuk dalam oven. Kalau tak de uols boleh transfer ikan tu ke dlm dulang pembakar yang dilapik aluminium foil @ baking paper. sekian..



SAYURAN:
  • 10 batang asparagus
  • 10 batang broccolini
  • 1 sudu besar minyak zaitun
  • 1 sudu besar jus lemon
  • sedikit garam dan serbuk lada hitam untuk perisa 

CARA -CARA:
Panaskan periuk yang berisi air dan sedikit garam. Celur asparagus dan broccolini selama 2 minit. Angkat dan rendam kedalam air sejuk. Apabila sayuran telah agak sejuk keringkan dan gaulkan dengan minyak zaitun, jus lemon, garam dan serbuk lada hitam.




CITRUS PASSION FRUIT PUDDING @ PUDING MARKISA BERLIMAU


Passion fruit @ buah Markisa...sapa yang suka buah ni angkat tangan..
Iols memang peminat passionfruit @ buah markisa ni sebab bau nyer yang wangi gitu. Masa bakar puding ni satu rumah bau wangi jer...pada uols yang tak suka sangat manis-manis puding markisa ni pasti menepati citarasa sb rasa nya yang masam-masam manis dan berkrim gitu..
 
Bagaimana pun masih ada yang tidak pernah melihat atau tahu tentang buah Markisa ni.. so iols kongsikan sedikit info tentang buah ni yang iols pinjam dari En. Wikipedia.. :)

Pokok Markisa atau juga dikenali sebagai buah susu, merupakan sejenis pokok yang menjalar bagi mendapatkan cahaya matahari. Buahnya yang rasa sedikit masam dan manis boleh dimakan begitu sahaja ataupun dijadikan minuman. Kini terdapat jus markisa dijual di pasar raya atau kedai-kedai.

Pokok markisa ini terdapat di kebanyakan negara-negara tropika dan sub-tropika terutama di Australia, India, Kenya, New Zealand dan Hawaii. Markisa ditanam secara komersil di negara-negara berkenaan. Dua varieti yang biasa ditanam untuk tujuan ini ialah markisa berkulit warna kuning (Passiflora edulis f.flvicarpa) dan buah markisa berkulit warna ungu (Passiflora edulis sim).

Terdapat dua jenis markisa, satu berwarna kuning yang tumbuh di dataran tinggi dan satu lagi berwarna ungu. Walau bagaimanapun, rasa kedua-dua jenis ini adalah sama sahaja. Varieti kuning didapati lebih sesuai ditanam di Malaysia kerana boleh mengeluarkan hasil yang lebih tinggi berbanding varieti ungu. Varieti kuning ini telah dibawa ke Malaysia dari Australia dan Hawaii pada tahun 1960-an. Markisa ialah tanaman saka yang menjalar. Buah markisa mengeluarkan sulur paut dari pangkal daun. Bentuk daunnya bulat membujur dan rata di tepi.

Di Malaysia, markisa dari varieti kuning mula menghasilkan buah dalam jangka masa 5-6 bulan selepas tempoh penanaman dan jangka hayat pokok adalah lebih kurang 3 tahun. Lebih kurang 74 hari selepas pendebungaan, bunga akan menjadi buah yang bujur berukuran kira-kira 7 cm dan 6 cm dan mempunyai berat dalam lingkungan 8 g. Buah ini manis serta mempunyai rasa dan bau yang sedap apabila ranum.
Buah markisa boleh didapati sepanjang tahun tetapi puncak pengeluarannya ialah di antara bulan Disember hingga Januari dan Julai hingga Ogos. Indeks kematangan komersil untuk buah markisa adalah apabila buah tersebut jatuh dari tangkainya secara semulajadi. Maka barulah buah markisa tersebut boleh dituai. Ini selalunya berlaku selepas 75 hari selepas proses pendebungaan.

Buah markisa ungu sesuai dimakan mentah manakala buah markisa kuning pula sesuai digunakan untuk penghasilan jus. Pulpa markisa boleh dijadikan jem, agar-agar, perasa ataupun campuran kepada yoghurt dan aiskrim. Selain mempunyai citarasa dan aroma yang unik, jus markisa merupakan sumber yang kaya dengan pro-vitamin A, vitamin C, niasin, dan riboflavin. Ia boleh dijadikan komponen untuk minuman sirap, kek, roti dan susu. Kulit buah markisa pula boleh dijadikan makanan ternakan.

Amacam dah paham? so jom le kita semak resepi puding ni...
 


 BAHAN-BAHAN:
  • 60g mentega - dibiarkan lembut pada suhu bilik
  • 3/4 cawan gula caster
  • 2 biji telur - diasingkan putih & kuningnya
  • 1 biji buah  limau nipis (besar) - disangat kulit luar dan diperah jusnya (1/4 cawan)
  • 2 tbsp  isi buah markisa @ passion fruit
  • 1 cawan susu segar 
  • 1/4 cawan tepung gandum
  • gula icing untuk hiasan

 CARA-CARA:
  1. Panaskan oven pada suhu 180°C. Lanserkan 4 remekin @  6 cawan kopi ( mcm iols buat tu) . Dengan menggunakan  mixer putar mentega dan gula sehingga kembang dan ringan. Masukkan  kuning telur  satu demi satu dan putar sehingga  sebati

  2. Masukkan kulit limau, 1/4 cawan jus limau nipis, isi markisa dan susu. Ayakkan tepung kedalam adunan dan kacau sebati

  3. Dalam bekas  yang bersih, pukul pukul putih telur sehingga membentuk soft peaks . Kaup balik ke dalam adunan markisa tadi sehingga agak sebati.

  4. Tuangkan adunan kedalam bekas remekin @ cawan tadi. Letakkan kedalam baking pan dan tuangkan air panas sehingga separuh remekin @ cawan. Bakar selama 45 minits atau sehingga puding agak kental dan kuning keemasan.





18 October 2012

SUPERMOIST EGGLESS CHOCOLATE CAKE



Semalam bangun je pagi si kecik tu minta nak makan kek...ermmm memang demand la anak iols ni kan? Bagi tak menghampakan si anak iols pun cuba la resepi dari dapur cik dayang ni..dah lama bookmark tapi tak buat-buat..Iols tak berapa  fanatik sangat coklat-coklat ni..tp memandangkan resepi ni amat mudah dan ringkas serta atas dasar nak abeskan stok coklat  iols pon ON la oven...

Bila dah siap masak tak sempat nak wat topping si kecik tu dah lompat-lompat nak makan. Baru je pusing belakang nak amik pinggang dah berlubang kek tu di korek budak kecik. Apa-apa pun suka budak kecik makan kek ni sambil tunjuk isyarat jari best.. ceben iols yang cute tu pun cakap sedapppp :)
so jom semak resepi..



Resepi : DapurKu SaYang@dayangjack.blogspot.com


Bahan-Bahan:
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1/2 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1/2 cawan serbuk koko  (iols guna Harshey)
  • 2 sudu besar susu tepung
  • 1  1/4 cawan air sejuk (dari peti ais)
  • 1 cawan gula perang
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 1/2 sudu kecil coffee emulco atau chocolate emulco
  • secubit garam
  • 1/2 cawan minyak masak sayuran atau minyak jagung atau mentega cair
  • 1 sudu kecil cuka atau jus lemon
Cara Membuatnya :
  1. Panaskan oven pada suhu 160C. Sediakan loyang kek (loyang 6-7 inci). Griskan dengan mentega. Jika ingin menggunakan paper cup pun boleh juga. 
  2. Ayakkan tepung bersama baking powder, soda bikarbonat dan serbuk koko di dalam bekas besar. Masukkan tepung susu, garam dan gula perang. Kemudian dikacau rata-rata.
  3. Masukkan air sejuk, minyak masak, esen vanila dan coffee emulco/chocolate emulco. Kacau perlahan-lahan dengan whisk. Pastikan adunan tidak berketul.
  4. Akhir sekali masukkan cuka atau jus lemon. Terus dikacau serta merta sehingga sebati.
  5. Tuangkan adunan ke dalam loyang dan bakar selama 30-40 minit atau hingga masak. 
  6. Sejukkan kek setelah masak. Boleh juga dihiaskan dengan topping kegemaran.

16 October 2012

SCRAMBLED EGGS WITH CHIVES


Khas untuk mak-mak yang agak malas di pagi hari...seperti iols..


Ingredients 

2 eggs, at room temperature
2 tbsp thickened cream
3 slices  butterscotch bread or any bread you like
1 tsp  butter
1/2 tsp finely chopped chives

Method;
 
Whisk eggs and cream together in a bowl for 1 minutes (egg should fall in a thin stream from whisk). Set aside until foam has settled.

Meanwhile, preheat grill on high heat. Using a 3 inch  star cookie cutter, cut out 1 star from each bread slice. Place stars in a single layer on grill tray. Grill for 1 minute each side or until toasted. Keep warm until ready to serve.

Heat a  non-stick frying pan over medium heat until hot. Add  the butter and swirl to coat pan base.
add the egg mixture. Cook for 10 seconds  or until mixture starts to set. Using a fork, scramble the eggs. Cook for 5 second or until eggs form creamy curds. Stir in  the chives. Transfer to a plate. Season with salt and pepper and serve immediately with toast.


sarapan tanpa baju..budak banyak cekadak kekdahnya..:)



04 October 2012

BAKED EGGS WITH MUSHROOM & CHEESE

Menu sarapan hari ini...


Hidangan: 3 orang

Bahan-Bahan:

10 biji cendawan butang segar - dihiris nipis
1/2 biji bawang besar - di dadu
1 biji bawang putih
1 tbsp mentega
1/4 cawan parutan keju cheddar
3 biji telur
3 tbsp  krim
1 tsp mentega - untuk menggris


Cara Membuatnya:

1. Panaskan oven 180c. Cairkan mentega didalam frying pan. Masukkan bawang besar yang telah didadu.
    Masukkan cendawan dan bawang putih. Masak sehingga cendawan layu lebih kurang 2-3 minit.  
    Perisakan dengan sedikit garam. Angkat dan ketepikan

2. Sapukan mentega pada mangkuk ramekin ( perlukan 3 ramekins) dan isikan dengan cendawan telah
    dimasak tadi serta taburkan  dengan keju cheddar yang telah diparut. pecahkan sebiji telur kedalam dan
    siramkan dengan 1 tbsp krim. Pastikan jangan terkena kuning telur dan taburkan sedikit garam. Ulangi 
    langkah yang sama untuk ramekin seterusnya.

3. Susun remakin dalam dulang pembakar dan tuangkan air panas kedalam dulang pembakar sehingga
    setengah ramekin. Bakar selama 8-10 minit atau sehingga masak.

3. Angkat dan hidangkan bersama roti yang telah dibakar..





SCONES

Iols dah pernah cuba dua tiga resepi scones sebelum ni tp semua mcm hahahahampess je..but this one is just perfect for me....


Bahan-Bahan:

2 cawan tepung serbaguna
1/3 cawan gula caster
1 tsp baking powder
1/4 tsp baking soda
1/2 tsp garam
115g mentega sejuk - potong kepada ketulan-ketulan  kecil
1/2 cawan kismis - iols guna aprikot kering yang dicincang
1/2 cawan krim masam
1 biji telur (saiz A)

Cara Membuatnya:

1. Panaskan oven 180c

2. Sediakan mangkuk dan satukan tepung, gula, baking powder, baking soda dan garam. Masukkan 
    mentega; gunakan hujung jari anda untuk merelaikan mentega sehingga adunan menjadi seperti serbuk roti
    kemudian masukkan kismis.

3. Dalam mangkuk yang kecil satukan krim masam dan telur. Pukul menggunakan garpu sehingga sebati.

4. Dengan menggunakan garpu, kacau adunan krim masam kedalam adunan tepung sehingga membentuk
    doh. Adunan akan menjadi agak melekit. Jangan uli adunan cukup sekadar menekan-nekan agar doh
    sebati

5. Letakkan doh diatas permukaan yang telah ditabur sedikit tepung dan tekan agar mencapai ketebalan 3/4
    inci. terapkan dengan acuan / potong doh mengikut bentuk yang anda suka. Letakkan ke dalam dulang
    pembakar yang telah dilapik dengan baking sheet. Sapukan permukaan doh dengan sebiji telur yang
    dicampur  sedikit susu segar. Taburkan sedikit gula dan bakar sehingga kuning keemasan selama lebih
    kurang 15 - 17 minit.

6. Hidangkan semasa masih suam bersama mentega dan jem pilihan anda..






01 October 2012

CINNAMON ESPRESSO CHURROS


Resepi Asal: Giada De Laurentiis

Bahan-Bahan Untuk Churros:
1 cawan air
90g mentega
2 tbsp gula
2 tsp serbuk espresso
1 tsp garam
1 cawan tepung gandum 
2 biji telur 
Minyak untuk menggoreng

Bahan-Bahan Untuk Cinnamon Sugar
1/2 cawan gula caster
1 tbsp serbuk espresso
2 tbsp serbuk kayu manis

Cara Membuatnya:
1. Satukan kesemua bahan-bahan untuk cinnamon sugar. Gaul rata dan ketepikan

2. Masukkan semua bahan-bahan untuk churros kedalam periuk kecuali tepung dan panaskan sehingga larut 
    dan kecilkan api.

3. Perlahan-lahan masukkan tepung sedikit demi sedikit dan kacau menggunakan senduk kayu sehingga 
    adunan sebati dan menjadi doh.

4. Masukkan doh tadi kedalam mesin pengadun. Putar dengan kelajuan sederhana dan masukkan telur.    
    Putar lagi hingga adunan sebati

5. Panaskan minyak untuk menggoreng

6. Masukkan adunan yang telah siap kedalam bag pastri yang dipasang dengan tip (iols guna open star tip)

7. Paipkan adunan ke dalam minyak yang panas dan goreng sehingga kuning keemasan @ garing. Angkat 
    dan toskan minyak yang berlebihan dan gaulkan dengan Cinnamon Sugar.

8. Siap untuk dihidangkan.





KERABU MANGGA MUDAH



Bahan-Bahannya:
1 biji mangga muda - iols guna magga epal
1/2 biji bawang besar
3 biji cili padi
1 biji limau nipis
1 sudu makan gula
1 sudu makan sos ikan
sedikit  garam

Cara Membuatnya;
1. Parut @ cincang mangga (ikut  citarasa uols la nak kasar ke halus ke).
2. Masukkan kedalam mangkuk bersama bawang yang dihiris nipis, cili padi, gula dan sos ikan.
3. Gaul rata, perah limau nipis dan sedikit garam secukup rasa.
4. Sedia untuk dihidang..