22 August 2011

BISKUT KELAPA

Ni biskut kelapa..peberet iols gak ni..bak kata raya tahun ni kuih raya smua ikut selera tekak iols je..tekak org lain iols  tak pedulik ye..:) Iols suka resepi ni sb biskut ni ringan ngn gebu je... tok2 yg tak dak gigi pon ble mkn.. mana lg dpt resepi yg best ni klu bkn dr umah che mat..Che mat rajin so dia tekan pakai acuan tp utk org2 yg agak bz mcm iols ni kita buat bulat2 je..cepat siap.. kita kopipes lagi ye sb iols malas nk taip..TQ CMG..

BAHAN-BAHANNYA :-)
225 g tepung jagung (cornstarch)"Brown & Polson"*
150 g tepung gandum*
1/2 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
95 g gula aising
75 g kelapa kering, kisar halus
25 g serbuk badam
1 biji telur gred A (berat kurang lebih 60g sebiji)
1/2 camca teh esev vanilla
200 g mentega (atau secukupnya)

BAHAN HIASAN :-)
Kuning telur, untuk disapu
Hirisan ceri untuk hiasan
Kelapa kering, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Serbuk badam dan kelapa yang dikisar halus tadi digaul bersama2 tepung yang telah diayak. Ketepikan.
  2. Dalam mixing bowl, masukkan telur, gula aising dan esen vanilla, pukul hingga berkrim. Masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Peringkat ini adunan akan menjadi seakan2 serbuk roti.
  3. Perlahankan speed, dan masukkan mentega sedikit demi sedikit ke dalam adunan tadi hingga adunan bertukar menjadi doh yang lembut dan boleh dicanai. Keluarkan doh dari mixer, bulat2kan dan tutup dengan tuala lembap.
  4. Bahagikan doh tadi kepala 3 bahagian. Ambil satu bahagian dan canai diantara dua helai plastik menggunakan torak (alat penggelek) setebal 1/2 cm, terap ikut acuan kegemaran dan alihkan ke dulang pembakar. Buat hingga siap.
  5. Sapu kuning telur, hias ceri potong dan tabur sedikit kelapa kering. Bakar pada suhu 175C selamat 15 - 20 minit, bergantung pada jenis oven masing2. Angkat dan alihkan biskut atas jaringan. Sejukkan sebelum disimpan dalam bekas kedap udara....


KUIH SEMPRIT


Salam Ramadhan smua..dah lama iols tak masuk dapur..ni iols nk kongsi ngn uols  kuih raya yg iols buat ni.. jemput lah ye..jgn malu2..

Ha... ni le iols nyer all time favourite kuih raya...KUIH SEMPRIT... a.k.a Bunga Dahlia. seperti biasa utk resepi kuih raya iols selongkar le dpaur CMG .. hahahaha jgn marah ye  cik mat. Iols kopipes resepi cik mat kt sini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 g mentega (iols yg kedekut ni pakai buttercup jeww..)
160 g gula aising
2 kuning telur
1 camca teh esen vanilla
240 g tepung gandum*
100 g tepung jagung*
160 g tepung kastard*(*gaul rata dan diayak)
Ceri merah, dipotong kecil untuk hiasan 


CARA MEMBUATNYA :-) 
  1. Putar mentega dan gula aising hingga berkrim, masukkan kuning telur dan esen vanilla/rose dan putar hingga kembang.
  2. Perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Adunan akan menjadi doh yang lembut dan mudah ditekan.
  3. Masukkan doh ke dalam alat penekan yang dipasang muncung untuk biskut dahlia. Tekan atas dulang pembakar. Buat hingga siap dan hias dengan sepotong kecil ceri. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 15 - 20 minit.
  4. Biarkan biskut sejuk sedikit atas dulang pembakar sebelum dialihkan ke atas jaringan. Biar sejuk sebelum disimpan dalam bekas kedap udara

 *Note: iols tambah 1 sudu besar tpg gandum. uli sebentar dan rehatkan doh lebih kurang 15min baru iols tekan dlm sarang bunga tu.